Feel Good Radio in Rijswijk: ‘Het staat overal aan, waar je ook komt’

Werken
Joey Koeijvoets en Stephan Koot werken vanuit passie en enthousiasme voor Feel Good Radio.
Joey Koeijvoets en Stephan Koot werken vanuit passie en enthousiasme voor Feel Good Radio. (Foto: Debbie van Eijk)

Feel Good Radio in Rijswijk is de best beluisterde lokale omroep van Nederland. Daarnaast is het een kweekvijver voor jonge mediatalenten. Radiopresentatoren Joey Koeijvoets en Stephan Koot vertellen wat zij hun luisteraars in de regio willen brengen: informatie, maar ook een goed gevoel.

Door Debbie van Eijk

Sinds bijna een jaar is Feel Good Radio gevestigd in een gloednieuwe ruimte aan de Frijdastraat met onder andere een studio, redactiekamer en een tweede studio in aanmaak. Het ruikt er naar nieuwe meubels en nog vers gestucte muren. Met een locatie in Plaspoelpolder treedt Feel Good Radio in de voetsporen van het ANP (Algemeen Nederlands Persbureau), dat hier ook ooit zat. Andere voorgangers zijn CityFM en Radio Decibel.

Klein en groot nieuws

Net als deze grote mediabedrijven, is ook Feel Good Radio geen kleintje. Hun online platform heeft meer dan 10.000 volgers in Rijswijk. “We zijn de best beluisterde lokale omroep van Nederland,” weten Joey Koeijvoets en Stephan Koot te vertellen. Wat ze willen brengen: het laatste nieuws. “In onze app zie je al het nieuws uit Rijswijk; zowel klein als groot nieuws. Van een losse stoeptegel tot deelscooters die verdwijnen. Wij willen de Rijswijker informeren over wat er speelt in de gemeente. In de politiek, maar bijvoorbeeld ook bij ondernemers.”

Daarnaast is de muziek belangrijk. Daarbij doet de muzieksmaak van Koeijvoets en Koot zelf er niet toe. “Het gaat om wat de luisteraars leuk vinden. Wij zitten ook niet vijf minuten te praten. Een halve minuut is al veel. En we draaien geen harde muziek. Wel de BeeGee’s, ABBA en UB40. Feel Good Radio is een feest der herkenning.” De zender is dan ook geliefd onder inwoners, winkeliers en andere bedrijven in Rijswijk. “Het staat overal aan, waar je ook komt.”

Leerwerkbedrijf

Koeijvoets begon de omroep ruim zeven jaar geleden. “Toen was er online echt niets voor Rijswijk.” De grote scholenbrand in de zomer van 2015 was een groot voordeel voor een startende nieuwszender, al klinkt dat wat cru. Maar hij herinnert zich: “We groeiden met honderden en honderden likes op Facebook. Voor we het wisten, waren we filmpjes aan het maken.” Inmiddels is Feel Good Radio een leerwerkbedrijf geworden, met standaard vier stagiairs. Daarmee is de omroep ook een kweekvijver voor jonge talenten. Zoals een student uit Rijswijk, die ervan droomde voor ‘Wie is de mol?’ te werken. Koot: “Daar werkt hij nu.”


Stagiairs bij Feel Good Radio. - Debbie van Eijk


Feel Good Radio

Feel Good Radio omvat sinds 2014 de lokale omroepen voor Rijswijk en Pijnacker-Nootdorp. De radiozenders zijn te ontvangen in de gehele regio Haaglanden. Behalve elk halfuur lokaal nieuws brengt Feel Good Radio een format met vooral classic hits uit de jaren ‘70, ‘80 en ‘90. De omroep heeft meer dan 10.000 online volgers in Rijswijk. Op televisie zendt de omroep een kabelkrant uit via Ziggo kanaal 43 en SKP kanaal 65. Maar ook nieuwsreportages uit Rijswijk en videoclips. Daarnaast is de omroep te volgen via de gratis Feel Good Radio-app.


Koeijvoets: “Bij een intakegesprek voor een stageovereenkomst zijn er twee regels: je komt binnen met een lach en je gaat met een lach. En: ga vooral heel veel op je bek. Ik had zelf ooit de droom om bij de landelijke radio te komen. Dat heb ik mogen doen. Nu help ik andere mensen.”

‘Mensen bléven bellen’

In maart dit jaar begon Feel Good Radio met een radiostation met alleen 60’s en 70’s-hits “Uit onderzoek bleek dat daar behoefte aan is, maar we hadden niet gedacht dat die behoefte zó groot is. Op televisie hadden we op een maandagavond een oproep geplaatst: mensen die het leuk zouden vinden, konden dat met een telefoontje laten weten. De volgende ochtend waren er al 12 telefoontjes binnen. Mensen bléven bellen.”

De digitale etherradio heeft ook trouwe luisteraars. Zoals een vrouw die laatst belde terwijl haar man al naar bed was, met het verzoek of ze een plaatje voor haar wilden draaien. Koeijvoets: “Die interactie maakt dit werk dankbaar. Wij hebben de luisteraars en kijkers net zo hard nodig als zij ons. Het is een cirkel.” Een mooi neveneffect van radio is dat het helpt tegen eenzaamheid. “Daar willen we meer mee gaan doen. Het is een maatschappelijke kracht die we kunnen benutten.”

Maatschappelijk verantwoord

Maatschappelijk verantwoord bezig zijn is inherent aan Feel Good Radio. Koeijvoets: “Wat ik een belangrijk item vind, is Jeugdformaat: Week van de Pleegzorg.” Maar ook laaggeletterdheid gaat hem aan het hart. Vandaar dat hij in september dit jaar - los van Feel Good Radio - het Glazen Radiohuis presenteerde, om daar bewustwording voor te creëren. 

Waar het moet is Feel Good Radio kritisch, maar shockerend is de omroep nooit. “Bij een raadsvergadering laten we alle partijen aan het woord. We hebben zelf geen mening, zijn niet beeldvormend. De lezer of luisteraar mag zelf een mening vormen.” De persoonlijkheden van de mensen bij de omroep doen er zelfs helemaal niet toe. Koot: “Wij blijven het liefst gewoon op de achtergrond.” Koeijvoets vult aan: “In onze nieuwsvideo’s zie je ook nooit een verslaggever in beeld. Het draait om de inwoners.”

Subsidie

In de toekomst wil Feel Good Radio meer teksten publiceren op de nieuwswebsite rijswijk.tv, en nog meer video’s maken. “We willen wat meer de diepte in,” legt Koeijvoets uit. Daarom heeft de omroep meer subsidie aangevraagd. Van dat geld willen ze twee cameramensen en een redacteur aannemen.

Landelijk vs. lokaal

Zowel Koeijvoets als Koot hebben gewerkt voor landelijke nieuwsmedia: Koeijvoets bij 3FM en Radio 2, Koot bij onder andere Veronica en RTL. Koeijvoets: “Bij de landelijke omroep is het fantastisch en gaaf. Ik herinner me nog de eerste keer dat ik het schuifje open deed en tegen heel Nederland kon praten. Maar op lokaal niveau bouw je ook dichtbij. En of je nu 3 miljoen luisteraars hebt of 100.000, het gaat erom dat je je passie kunt delen en maatschappelijk ook iets kunt doen voor de mensen, die er dan ook heel blij van worden.”

Koot: “Het begint ook al met de naam, Feel Good. Laten we eerlijk zijn, in de wereld waarin we leven mag het ook allemaal wat gezelliger, vrolijker en liever.”