René van Dijk hekelt kritiek en roept op tot actie: ‘Trots op (Team) Westland’

Nieuws
René van Dijk voor zijn eigen kassie.
René van Dijk voor zijn eigen kassie. (Foto: FL)

Hij werd getriggerd door een berichtje op Facebook over zijn eigen Wielepetcross. Daar had een bekende van René van Dijk gezien dat er tijdens de scholierendag van alles gebeurde waar Westland landelijk de laatste tijd nou juist níet bekend om staat.

Glastuinbouw

Door Fred Louter

Tijdens het spinnen van honderden scholieren viel er saamhorigheid, eensgezindheid, liefde voor elkaar, respect, plezier, enthousiasme én gezelligheid waar te nemen. Dat staat in schril contrast tot wat vaak in de media beweerd wordt over deze streek.

“We zijn wel iets meer dan alleen maar die gemeente waarin we hard reageren op nieuwe ontwikkelingen in de samenleving, waarin we arbeidsmigranten uitbuiten, we racistisch zijn omdat we zwarte piet willen behouden et cetera”, zegt Van Dijk in strandtent Makani in Ter Heijde. “Zo zijn we echter wel weggezet de afgelopen maanden en dat vind ik niet alleen jammer, maar ook onterecht. Het Westland is zeker een eigenzinnige gemeente, daarover geen twijfel, maar nu lijkt het alsof hier alleen maar mensen wonen die denken dat de wereld buiten de grenzen van Westland ophoudt en waarin we niet geïnteresseerd zijn in het welzijn van anderen en andere gemeenten opzadelen met onze problemen. Veel Westlanders herkennen zich daar niet in.”

Nuanceren

Om het in de media gerezen beeld te nuanceren, wil Van Dijk aan de slag. Wat kan hij zélf doen om het beeld van Westland te nuanceren, zodat zijn gemeente wel het respect en de waardering krijgt die het verdient? “We zijn hartstikke trots op Westland en de dingen die hier gebeuren. Maar waarom is vrijwel niemand daar van op de hoogte? We hebben hier geweldige bedrijven die heel veel betekenen. Ja, ik ken de term het Silicon Valley van de tuinbouw. Dat is denk ik niet overdreven. Maar waarom weet vrijwel niemand dit in de rest van Nederland?”

Verhalen

Om dat te veranderen wil Van Dijk diverse bedrijven benaderen die hun verhaal willen vertellen. Over hun betekenis voor de mondiale samenleving, hun kernwaarden, hun visie én hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. “Vertel je verhaal”, zo komt Van Dijk op stoom. “Zodat mensen in Westland, maar met name daarbuiten weten wie we zijn, wat we doen en wat onze bijdrage is aan de wereld, bijvoorbeeld op het gebied van glastuinbouw, innovatie, duurzaamheid et cetera. Wat hier gepresteerd wordt is ongelooflijk. Be good and tell it!”

Goede doelen

Wees goed en vertel het: dat slaat natuurlijk ook op initiatieven als Team Westland en ALS Westland, die gedragen worden door honderden vrijwilligers. “Ook dát is Westland hè”, zegt hij trots. “Onze inzet voor dergelijke initiatieven is volgens mij ongeëvenaard. Waar vind je dat mensen, zowel jong als oud, letterlijk miljoenen binnenhalen voor goede doelen? Ook daar mogen we trots op zijn en ook dát mag de rest van Nederland weten. Wat ik hoop? Dat ik iets in gang kan zetten wat een vliegwieleffect krijgt. Plaats onze verhalen in kranten en online, deel het op sociale media, bundel de verhalen in een boek, zowel in Nederlands als Engels, geef ze weg aan klanten en andere stakeholders. Deze streek is veel te kostbaar en mooi om straks ten onder te gaan aan de populistische uitspraken van buitenstaanders, die niet eens weten waar het Westland ligt. Kortom: aan de slag met elkaar!”