Reizen met het OV door Westland? Dit verandert er in 2025

Nieuws
Een van de geplande wijzigingen is dat er een nieuwe bushalte komt in Maasdijk, bij Honderdland Noord.
Een van de geplande wijzigingen is dat er een nieuwe bushalte komt in Maasdijk, bij Honderdland Noord. (Foto: Rodi.nl)

Eerder dit jaar presenteerden de grote vervoerders in het Westland en de regio, EBS, HTM en RET hun vervoerplannen voor 2025. Wat verandert er allemaal? Wij zetten het hieronder op een rij. Gemeente Westland heeft vanaf medio maart inwoners uitgenodigd te reageren op de vervoerplannen. Daar kwamen meerdere reacties op binnen met ideeën voor wat er verbeterd kan worden aan het OV, in het belang van reizigers van en naar het Westland.

In 2025 zal het Openbaar Vervoer in het Westland enkele belangrijke veranderingen ondergaan, volgens de aankondigingen van vervoerder EBS. De dienstregeling wordt aangepast om beter aan te sluiten op de behoeften van reizigers. Hier zijn de belangrijkste wijzigingen:

  • Lijn 455, die loopt van ‘s-Gravenzande naar Zoetermeer, zal vaker gaan rijden, vooral tijdens drukke momenten op werkdagen. De frequentie tijdens spitsuren wordt verhoogd naar 6x per uur, tijdens daluren naar 4x per uur en ‘s avonds naar 2x per uur. In het weekend zal de bus ook 2x per uur rijden gedurende de hele dag.
  • Voor lijn 456, die van Den Haag naar Schiedam gaat, en lijn 824, van Rotterdam naar Honselersdijk, geldt een vergelijkbare frequentieverhoging tijdens spitsuren op werkdagen. Ook hier wordt de frequentie verhoogd naar 6x per uur tijdens de spits, 4x per uur tijdens daluren en 2x per uur ‘s avonds. In het weekend blijft de frequentie 2x per uur gedurende de hele dag.
  • Voor lijn 30, van Zoetermeer naar Naaldwijk, zullen grotere bussen worden ingezet, vooral tijdens drukke tijden, om meer ruimte te bieden aan reizigers.
Deze laatste halte zorgt voor een betere bereikbaarheid van het industrieterrein Honderland
  • Lijn 34, die van Monster naar Maassluis loopt, krijgt een nieuwe route om meer mensen te bereiken en een betere OV-bereikbaarheid te bieden. Komende vanaf het busstation in Naaldwijk zal de lijn via de Verdilaan, Kruisweg, Kruisbroekweg, Galgeweg en Kesterse Wei naar het Honderdland in Maasdijk rijden. De nieuwe route heeft de haltes Hoogwerf en Monnikenlaan in Naaldwijk en een nieuwe halte Honderland Noord in Maasdijk. Deze laatste halte zorgt voor een betere bereikbaarheid van het industrieterrein Honderland. Aan de noordzijde van het Honderland rijdt lijn 34 nu nog zonder te stoppen door. Met deze nieuwe route zal de halte Pijle Tuinen in Naaldwijk voor lijn 34 komen te vervallen, hier blijven de lijnen 30, 455 en 456 wel stoppen.
  • Lijn 37, van Den Haag naar Delft, zou eigenlijk vaker gaan rijden, maar dit wordt uitgesteld vanwege beperkte beschikbare middelen. Er wordt wel gekeken naar manieren om de reistijd te verkorten.
  • Voor lijn 825, van Spijkenisse naar Honselersdijk, geldt een routeaanpassing in Spijkenisse, maar verdere details hierover volgen nog.

RET en HTM

RET kondigt aan dat er voor Westland geen wijzigingen zijn in hun vervoersplan voor 2025 ten opzichte van 2024.

HTM heeft grootse plannen voor 2025, met langere bussen en minder ritten tijdens de vrijdagochtendspits. In de zomer zal er ook een vaste strandtram zijn. De langere bussen van achttien meter gaan op drukke lijnen rijden, terwijl kortere bussen andere routes overnemen. Daarnaast zullen trams vaker rijden op specifieke tijdstippen en wordt de inzet van bussen aangepast aan de vraag. Deze wijzigingen komen nadat HTM eerder dit jaar de dienstregeling moest aanpassen vanwege personeelstekorten.

Reacties vanuit het Westland

Gemeente Westland reageert op de concept Vervoerplannen 2025 van de vervoerders. Om de inwoners te betrekken, heeft de gemeente Westland via verschillende kanalen, zoals de website, social media en de gemeentelijke pagina in Nieuwsblad Westland, mensen aangemoedigd om de ontwerp Vervoerplannen 2025 op de website van de MRDH te bekijken. In de afgelopen weken zijn er meerdere schriftelijke reacties ontvangen, zowel vanuit de raadswerkgroep MRDH als de raadscommissie Ruimte.

Ideeën

De reacties op de ontwerp Vervoerplannen 2025 van EBS, RET en HTM omvatten diverse ideeën en suggesties. Ten eerste wordt voorgesteld om de buslijnen 455, 456 en 130 te versnellen en de frequentie te verhogen, wat als essentieel wordt beschouwd voor de bereikbaarheid van Westland en de greenport. Daarnaast wordt voorgesteld om buslijn 21 mogelijk te verlengen naar Wateringen. Een ander idee is om de klachten die bij de gemeente Westland binnenkomen beter af te stemmen met die bij de vervoerders, met name bij EBS, over rituitval en vertragingen.

Nieuwe buslijn?

Verder zijn er suggesties om de dienstverlening te verbeteren, zoals buslijn 34 ook in de nacht - om het uur - te laten rijden voor studenten en mensen die in ploegendienst werken, het verhogen van de frequentie op bepaalde eindpunten, het optimaliseren van de aansluitingen op verschillende busstations en het onderzoeken van nieuwe busverbindingen naar opkomende woongebieden en bedrijventerreinen. Concrete voorstellen omvatten bijvoorbeeld een nieuwe buslijn Kijkduin-Vroondaal-Den Haag-Zuidwest-Wateringen-Den Hoorn-Reinier de Graaf-Delft Centraal Station/TU en het heroverwegen van de aanduiding “Westlandse lijn” voor lijn 37, aangezien deze niet door Westland rijdt.

Definitieve halte Honderdland

Andere ideeën zijn: buslijn 31 met meer bussen en weer door het centrum met kleinere bussen van Monster te laten rijden, een voorgestelde routewijziging van lijn 34 via de Galgeweg door te voeren, waarbij lijn 34 via Honderdland zo dicht mogelijk langs de Maasdijk rijdt en de tijdelijke halte op Honderdland definitief wordt. Tot slot wordt er ook geopperd om samen met Westland te laten onderzoeken of een snelle busverbinding van Naaldwijk via ‘s-Gravenzande naar Hoek van Holland/Hoekse Lijn haalbaar is. 

De gemeente Westland werkt samen met de betrokken partijen aan het onderzoeken en uitwerken van deze suggesties om het openbaar vervoer in de regio te optimaliseren en beter aan te laten sluiten bij de behoeften van de inwoners.