Digitale hulp voor senioren in wijkcentrum De Horst: ‘Het is een warm bad!’

Nieuws
Agaath en Greet zijn blij met de digitale hulp bij wijkcentrum De Horst.
Agaath en Greet zijn blij met de digitale hulp bij wijkcentrum De Horst. (Foto: Fer Korver Fotografie)

DIJK EN WAARD – “Al die wachtwoorden, wordt u daar nou ook niet gek van?” vragen we Greet (78), een oudere dame die wekelijks bij wijkcentrum De Horst komt. Ze antwoordt resoluut: “Ja, ik word er gek van, het is een doolhof!” Agaath (87), nog een kwieke dame die ook aanschuift, vult aan: “Helemaal mee eens!” 

Hoe gaat zo’n hulpvraag in zijn werk? De één heeft problemen met DigiD, de ander met Whatsappen of het versturen van e-mail, of met die wirwar aan wachtwoorden. Maar ook het digitaal invullen van een formulier geeft vaak problemen. Hellen Smit van Digispot Bibliotheek Kennemerland, Jan van der Putten van het Formulierenpunt (vanuit MET) en Carolien Langendijk, de coördinator van Ontmoetingsgroep de Horst, bieden hulp. Indien nodig, dienen de eigen apparaten meegenomen te worden naar het wijkcentrum. Vervolgens wordt het euvel vakkundig opgelost. Agaath beaamt dat je wel zelf de eerste stap moet zetten: “Ik zie dat bij anderen in mijn omgeving dat ze soms beperkt zijn, omdat ze geen initiatieven durven nemen. Wij vechten door.” 


Vlnr. Hellen, Jan en Carolien helpen de ouderen digitaal vaardiger te worden. - (Foto: Fer Korver Fotografie)

‘Hier hadden ze antwoorden’

Greet: “Ik heb al veel geleerd met mijn gekregen iPhone. Daar moest ik toch aan! Veel hebben mijn kinderen me geleerd. Alles wat ik niet wist, en waar ik geen kennis van had, dat kon ik hier deponeren. Want hier hadden ze wel antwoorden.” Ze noemt zichzelf een echte ‘digibeet’ en is heel tevreden over de hulp van Hellen, van Digispot Bibliotheek Kennemerwaard. “Zij is heel kundig! Het persoonlijke aspect hier spreekt me aan. Iedereen zit dicht bij elkaar, er zitten hoogstens drie mensen. Je hoort dat er problemen bij een ander zijn, en daar leer je ook van.” Soms helpt Greets zoon haar thuis. En ook van haar buurtjes krijgt ze veel hulp. “Mijn buren zeiden, je moet eens naar de Horst. Voor ik hier kwam wist ik niet van het bestaan af. Ik heb veel steun aan hen, en mag altijd een beroep op ze doen.” Carolien vult aan: “Het is fijn te horen, dat mensen naar elkaar omkijken en elkaar helpen, dat gun ik iedereen.” Ook bij het versturen van e-mails naar instanties via de iPad kreeg Greet hulp bij de Horst. ‘Ik heb zoveel moeten leren, ik was ook helemaal gestrest. En ik wilde ook niet iedereen inschakelen van hoe zit dat nou.” Carolien: Dat is ook wel iets hè, dat ouderen niet altijd een beroep willen doen op anderen.” 

Een warm bad bij De Horst 

Greet benadrukt meermaals: “Het is een warm bad. Ik vind de ondersteuning hier geweldig!” Agaath: “Daar sluit ik me bij aan”. Zij toont vervolgens haar nieuwe Fairphone, een smartphone die volgens haar “Alles kan”, waar zij ook ondersteuning bij kreeg om te installeren en te whatsappen. Carolien Langendijk beaamt dat het soms lastig is voor ouderen, zo’n smartphone. Onlangs vond er een complete cursus whatsapp plaats, gegeven door Hellen van DigiSpot, dit omdat Hellen merkte dat er zo weinig contact was tussen senioren en hun kleinkinderen, want bellen naar elkaar zoals vroeger, gebeurt bijna niet meer. Hellen kan daarom ook helpen met videobellen op de iPad. Doet Agaath ook aan social media? “NEE NEE NEE. Ik wil de mensen zo ontmoeten!” “En ik heb geen volgers”, grapt ze. 

Activiteiten 

Carolien toont het boekje met foto’s van de activiteiten die er gedaan worden. Zo kwam burgemeester Maarten Poorten een keer langs, vond er een uitje plaats naar restaurant ‘Gewoon Lekker’ en ‘Alkmaarse Poort’ . Tevens kan men ouderwets sjoelen, Rummikuppen of een potje biljarten en bewegen met de beweegcoach. Of je kunt je aansluiten bij de ‘gezellige creatieve groep’, bijvoorbeeld om diamond painting te leren of te breien. “Het is wat de mensen zelf willen. Sommigen komen alleen maar lekker kletsen met elkaar, er komen ook vriendschappen uit voort”, vertelt Carolien, die alles in goede banen leidt. “Ik heb dit zelfstandig opgezet met subsidie van de gemeente Dijk en Waard, inmiddels bestaat Ontmoetingsgroep de Horst al zeven en een half jaar.” Drie gedreven vrijwilligers, Margo, Annemiek en Tineke, helpen mee om van deze dag een succes te maken. 

Geen volledig digitale wereld 

Alles digitaal, zowel Agaath als Greet, zijn daar geen fan van. Ze willen beiden dan ook graag dat het contante geld blijft. Greet zegt: “Ik pin altijd geld, daarvan betaal ik mijn boodschappen. Ik vind dat ze hun best moeten doen voor de oude garde, dat ze dat contante geld behouden, dat wij nog steeds op deze manier kunnen betalen! Moeilijke dingen, dat pikken wij niet meer zo snel op. Jongeren zijn opgegroeid met deze wereld, wij niet.” En in de trein met gebogen hoofd turen naar je smartphone? Greet doet dit niet: “Ik kijk dan uit het raam, ik vind de natuur ook wel mooi!” 

Synergie

Carolien Langendijk beaamt dat de samenwerking met DigiSpot Bibliotheek Kennemerwaard en het Formulierenpunt zo fijn is: “We hebben de synergie (samenwerking) ontdekt, we sturen naar elkaar door. Dat werkt uitstekend. En mensen die hier komen, hebben nauwelijks een netwerk, zo’n wijkcentrum is superbelangrijk. Samen kun je deze verbinding maken, we hopen dat het concept elders ook opgepakt wordt.” Voor wie hulp wil bij het invullen van formulieren, zoals energie- zorg- en huurtoeslag of kwijtschelding aanvragen, is er ondersteuning van Jan, die dankzij zijn ruime financiële administratieve ervaring veel weet. Hij merkt op dat veel ouderen de zelfredzaamheid missen op digitaal gebied, en vindt het naar eigen zeggen “geweldig” om hier zijn helpende hand te kunnen bieden. 

Positieve reacties van de senioren 

Carolien krijgt vaak positieve reacties terug: “Een mevrouw met een smartphone kreeg ook gelijk hulp in de cursus whatsapp, veel later kwam ze naar me toe: ik heb er zoveel aan gehad.” Ook een cursus volgen? Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor de cursus die start op 5 april in Buurthuis de Ezel: Oefenen met Digitale zorg, om zo zelf hun gezondheidszaken via internet te kunnen regelen. Het betreft vier bijeenkomsten van 10.00 tot 11.30 uur. Meld je aan via 072-5156644 of via taalhuisheerhugowaard@bknw.nl..

Ontmoetingsgroep de Horst, het formulierenpunt en de DigiSpot van de bibliotheek zitten iedere donderdag in wijkcentrum de Horst. In de ochtend kun je van 10.00 tot 13.00 uur terecht bij het Formulierenpunt, van 09.30 tot 11.30 uur bij de DigiSpot van de bibliotheek en van 10.00 tot 15.30 uur bij Ontmoetingsgroep de Horst. Indien nodig kan een lidmaatschap bij de HugoHopper aangevraagd worden.

LISETTE KREIJGER